När Umeå kommun upphandlade sina kommunikationstjänster var det stort intresse bland byråer både lokalt och nationellt. Trots tuff konkurrens klev flera byråer med lokal förankring fram som vinnare.
– Umeå står inför en spännande och utmanande tillväxtresa, där kommunikation har en viktig roll för att vi ska nå våra visioner. Vi ser fram emot att fortsätta utvecklas tillsammans med våra byråpartners, som alla ligger långt fram inom sina respektive områden, säger Umeå kommuns kommunikationsdirektör Thomas Hansen.
De nya avtalen inom kommunikation trädde i kraft i början av maj och gäller i två år, med möjlighet till förlängning i ytterligare två år. Thomas Hansen ser mycket positivt på resultatet av upphandlingen:
– Det var en oerhört hög nivå på de byråer som lämnade in anbud, även sett ur ett nationellt perspektiv. Därför känns det som ett extra gott betyg för Umeås byråvärld att så många lokalt förankrade aktörer lyckades vinna.
Specialiserad samhällsbyrå får förnyat förtroende
Avtalet för strategisk och konceptuell kommunikation gick till Stockholmsbaserade Intellecta, som är specialiserade inom bland annat samhällsfrågor och även hade det strategiska uppdraget för Umeå kommun under föregående avtalsperiod. Precis som tidigare har Intellecta Umeåbyrån Henson som partner i uppdraget.
– Att få jobba med norra Sveriges största, mest framåtsträvande och mest dynamiska stad har alltid varit en förmån. Den snabba utvecklingen de senaste åren har – om möjligt – gjort det ännu mer spännande att få vara med på Umeås resa framåt. Allt positivt som händer i norra Sverige gynnar Umeå. Och allt som händer i Umeå är bra för hela norra Sverige, säger Anders Borg som är kundansvarig rådgivare på Intellecta.
Synergieffekter genom täta samarbeten
Inom taktiska och kreativa produktionstjänster gick avtalet till nyss nämnda Henson, som även finns med som partner till Nordic Congress inom möteskommunikation. Hensons vd Åsa Stocksén menar att byråns involvering inom flera olika områden kan vara en positiv faktor som de vill ta vara på:
– Umeå är en oerhört progressiv och modig kommun, där sammanhängande och tydlig kommunikation blir en förutsättning för att förverkliga sina visioner. Då ser jag absolut stora fördelar med att vi på Henson kan bidra med insikter och perspektiv som gynnar vårt samarbete med både Intellecta och Nordic Congress – och i förlängningen hela Umeå kommun.
Möten som hjälper till att förflytta varumärket
Det nya ramavtalet för möteskommunikation gick alltså till Nordic Congress, som efter närmare 30 år i branschen har byggt upp en stark kompetens både internt och i samarbeten med andra lokala aktörer. Krister Andersson som är vd och affärsansvarig på Nordic Congress berättar:
– Vi vill verkligen vara med i den fortsatta utvecklingen av Umeå och är stolta över möjligheten vi nu får att göra positiv skillnad. Tillsammans med våra partners Henson, Tiljan och Vida Nord har vi satt ihop ett riktigt dream team. De gör att vi kan erbjuda allt från teknik, underhållning och förtäring, till projektledare och kreatörer med ambitiös och kreativ känsla för form, sammanhang och detaljer
